tutkain

tutkain

Dark Souls 2 haluaa lisää sieluja

Souls-veljekset Demons ja Dark ovat omalla listallani heittämällä koko kuluneen konsolisukupolven hienoimpia pelikokemuksia. Kun moni muu peli haluaa viihdyttää ja tekee kaikkensa että pelikokemus olisi mahdollisimman siistiksi siloteltu, Souls-pelit edustavat hieman konservatiivisempaa haaraa.

Turpiin tulee jatkuvasti, mutta sinnikkyys palkitaan huimilla onnistumisen kokemuksilla

Pelaaja pudotetaan vihamieliseen maailmaan epämääräinen tehtävä edessään, vailla tietoa edes siitä mistä urakka kannattaisi aloittaa. Turpiin tulee jatkuvasti, mutta sinnikkyys palkitaan huimilla onnistumisen kokemuksilla ja etenkin Dark Soulsin kohdalla kerrassaan huikealla peliarkkitehtuurilla.

Souls-pelit eivät antaneet itsestään helpolla mitään. Edes peliin oleellisesti kuuluvia asioita ei paljon selitetä. Fanit nousivat takajaloilleen, kun Edge-lehti kertoi, että Dark Soulsin jatko-osa on vähän sliipatumpi ja isommalle yleisölle suunnattu. Tällainen peli ei vetele, minun pelini menette mokomat pilaamaan!

Namco Bandai haluaisi pelin kilpailevan Elder Scrolls -sarjan kanssa. Syykin on selvä: vaikka Dark Souls möi arviolta noin kolme miljoonaa kappaletta kaikki alustat yhteenlaskettuna, viimeisin Elder Scrolls katosi kaupoista koteihin noin 13 miljoonaa kertaa. On selvää että Namco haluaa osansa tästä kakusta. Kysymysmerkiksi jää, miten tämä tehdään? Millaisia myönnytyksiä on tehtävä?

Mainos

Kun muistetaan esimerkiksi millaisen myrskyn vesilasissa pelkkä ehdotus helpommasta vaikeustasosta ensimmäiseen Dark Soulsiin sai fanien keskuudessa aikaan, From Softwarella on vaikea tehtävä edessään.

Vaikeustaso mielletään niin keskeiseksi osaksi Souls-pelien mekaniikkaa, että pelejä on vaikea suunnata suurelle yleisölle ilman, että peli helpottuu merkittävästi.

Siksipä ajattelin auttaa From Softwarea listaamalla, minkälaiset jutut ainakin tämä fani vielä sallisi pyhää peliään helpottamaan. Toivottavasti ottavat muistiinpanoja, sillä täältä pesee: 

  1. Maailmankartta. Dark Soulsin mukana tullut kartta oli varsin epäselvä, eikä auttanut pelaamista juuri lainkaan.
  2. Selkeämmät syy seuraus -suhteet. Tieto siitä että kun tätä kukkasta käyttää tähän miekkaan, saa supermiekan, ilman että asiaa lunttaa wikistä, ei välttämättä olisi sekään pahasta.
  3. Selkeä tarina. Vaikka toisaalta Dark Soulsin viehätys piilee myös siinä, miten hienovaraisesti ja vähäeleisesti sen tarina kerrotaan, suuremmalle yleisölle pelin viitekehyksen olisi hyvä olla selkeästi esillä, samalla myös kenties pelaajaa varovasti johdattaenkin. Kunhan tarina ei tartu käsivarresta ja laita markkeria kompassiin, joka vesittäisi tehokkaasti tutkimisen ja löytämisen riemun.

Olen toki itse wanhan koulukunnan pelaajia ja siksi arvostan Dark Soulsin raakaa anteeksipyytelemättömyyttä ja rehtiä pelaajaan luottamista. Maailmassa on jo monen monta kevyempää roolipeliä ja toimintaseikkailua sellaisia haluaville, kuten esimerkiksi Risen, Two Worlds 2 tai neljäs Gothic.

Perusfantasian kanssa kilpaileminen on From Softwarelta tuskin järkevä siirto, sillä Souls-sarjalla on vain kahden osan jälkeen jo oma, selkeä sielunsa.

Jää nähtäväksi, millaisiin päätelmiin From ja Namco lopulta päätyvät. Suuremmalle yleisölle suuntaaminen kun ei välttämättä ole huono juttu, vaikka sellaiselta se helposti kuulostaakin. Terävä miekka kouraan, riittävästi raakaa lihaa esteeksi ja kerrostalon kokoiset lohikäärmeet pelaajaa kertalaakista riepottelemaan. Niillä pääsee jo alkuun.

Tero Kerttula



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1