tutkain

tutkain

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Vielä vuosituhannen vaihteessa perinteisiä ammuskeluja pidettiin vahvasti menneen kesän lumina, mutta nykyään ne ovat digitaalijakelun kehittymisen ja indie-vallankumouksen myötä nousseet taas tutkaan. Doragon Entertainmentin kehittämä Danmaku Unlimited 2 -luotihelvettiräiskintä vierittää 2D-kenttiä klassisesti ylhäältä alas.

Hetkinen, mikä ihmeen luotihelvetti? 90-luvulla teknisesti vanhahtavat 2D-ammuskelut katosivat lännessä kaupalliseen limboon, mutta Nipponin laajoissa marginaalipiireissä ne kehittyivät edelleen. Merkittävin uusi evoluutiolinja oli luotihelvetti tai danmaku, joka suoremmin käännettynä tarkoittaa luotiverhoa. Luotihelvetit heittävät ruudulle tolkuttomat määrät ammuksia, jotka liikkuvat usein ristikkäin aaltoilevina kuvioina. Luotihelveteissä vastustajien tulituksen seassa luoviminen on tärkeämpää kuin tähtääminen - jos vain pysyt hengissä, osut yleensä johonkin.

Danmaku Unlimited 2:ssa luodit ovat siinä määrin pääosassa, että taustoihin ei ole tuhlattu mieleenpainuvia yksityiskohtia. Omat ja scifivihujen kudit, räjähdykset, piste- ja energiapallerot peittävät alleen kaiken muun - värien ja kauniiden ammuskuvioiden tanssi on hypnoottista katsottavaa. Vaihtelevan kokoisia mekaanisia vastustajia kurmotetaan viuhkamaisesti ampuvalla pääaseella, tulitusta keskittävällä spesiaalikanuunalla ja trance-tilan laajalla supertulituksella. Spessu ja trance ladataan tuhoutuneiden vihollisten energiakönteiksi muuttuneita ammuksia keräämällä.

Hektistä ja hiostavaa menoa siivittää metallia ja konemusiikkia fuusioiva energinen ääniraita, joka auttaa tavoittamaan nopeasti zenmäisen zone-tilan, jossa maailma ei sisällä muuta kuin räiskinnän. Tai räiskintä sisältää maailman. Niin tai näin, tuima keskittyminen palkitaan kokemustasoilla ja -pisteillä, joilla hankitaan asepäivityksiä, jatkokrediittejä ja lisäelämiä. Kokemuspisteitä ei anneta rajattomasti, joten kaikkea ei pysty hankkimaan kerralla. Mitään ei siitä huolimatta mene sivu suun, koska ostokset saa myydä samaan hintaan takaisin. Näppärä kauppasysteemi pitää huolen siitä, että loppupomo ei putoa halvasti virtuaalikrediittien vyöryllä.

Ammu hulluna

Räiskintä jakautuu burst- ja classic-tiloihin, joiden maallikolle tuntuvin ero on eri tavoin käyttäytyvä kakkosase. Burstissa posautetaan leveä ja luotisuora megalaseri, jota varten pitää kerätä energiaa - laser torjuu kätevästi vihollisten ammukset. Classicissa käytetään kookkaisiin vihollisiin hakeutuvaa sädettä, jonka toiminta vaatii vain liipasimen painamista, mutta säde hidastaa aluksen liikkeitä ja vihujen kuteihin sillä ei ole mitään vaikutusta.

Pistesysteemi on räiskintäfaneille tärkeä juttu, koska 2D-ammuskelujen imu kiteytyy pidemmän päälle nimenomaan ennätysten tavoitteluun, joka vaatii pelkkää hengissä selviämistä enemmän taitoa. Danmaku Unlimited 2:ssa pojojen tehokas kerääminen ei ollut päivänselvää, joten asia piti tarkistaa. Pisteytys suosii näennäisen kaistapäistä ja itsetuhoista taktiikkaa: syöksy mahdollisimman lähelle vihollisia ja ammuksia, mutta älä kuole. Vihollisten tuntumaan tunkeminen tuo burst-energiaa ja pistekertoimia. Ammusten hipaisu antaa trancea ja ylläri, pistekertoimia. Ja ei muuta kuin burst-laakeja ja trancea peliin mahdollisimman paljon. Enemmän tai vähemmän huimat enkat tallennetaan paikallisesti molemmille pelimuodoille ja kaikille vaikeustasoille. Globaaleista sijoituksista kamppaillaan vain burst-moodissa.

Kunnon pointsien tavoittaminen jäisi minulta haaveeksi ilman järeätä arcadetikkua, jolla fiilis ja ohjauksen tuntuma nousevat tyystin toisiin sfääreihin kuin näppiksellä tai kosketusnäytöllä. Suosittelen myös lämpimästi näytön arcademaista pystyyn kääntämistä - tokihan pelimiehellä on pivot-monitori? Vaikka pelin sisäinen resoluutio ei välttämättä nousisikaan, suuremmalta ruutupinta-alalta liikkeen havaitsee helpommin ja luotihelveteissä kaikki apu on tarpeen. Onneksi Danmaku Unlimited 2:n normal-taso on suurin piirtein tavallisille kuolevaisille suunnattua viihdettä: vaikeaa, mutta ei hiuksia nostattavan vaikeaa menoa. Alan asiantuntijat voivat hypätä suoraan hardiin tai extremeen ja etenkin extremen jälkeen normal tuntuu hetkittäin jopa leppoisalta. Vaikeustaso näyttäisi vaikuttavan pääasiassa ammusten määrään ja nopeuteen.

PC:lle, iOS:lle ja Androidille julkaistu Danmaku Unlimited 2 on metallisen teknon timantiksi hioma luotihelvettitaivas, joka ei ole liikaa Pete Peruspelaajallekaan. Audiovisuaalinen ilotulitus on sen verran veikeää, että kiksejä saadakseen Danmaku Unlimited 2:ssa ei tarvitse edes pärjätä erityisen hyvin.

Petri Heikkinen

Mainos


Traileri

loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1