tutkain

tutkain

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Saksalainen Reiner Knizia on suunnitellut valtavasti lautapelejä - kenties pitkälti toista sataa, tarkkaa ja varmaa lukua ei taida tietää mies itsekään. Yksi matemaatikon koulutuksen saaneen Knizian ehdottomista huippuhetkistä on kulttuurin kehtoon, Kaksoisvirtainmaahan sijoittuva Tigris & Euphrates, jossa kamppaillaan vähitellen kasvavien kuningaskuntien hallinnasta.

Aikaan ennen ajanlaskun alkua sijoittuva Tigris & Euphrates on laattojen asetteluun perustuva strategiapeli, jossa minkään kuningaskunnan omistussuhteet eivät ole pysyviä. Asutusta kuvaavat laatat lätkitään neliöihin jaetulle laudalle, jossa on maata ja kaksi jokea. Pääilmansuuntiin yhteneväisiä laattakokonaisuuksia kutsutaan kuningaskunniksi ja punaiset asutuslaatat ovat papistoa, mustat sotilaita, vihreät kauppiaita ja siniset maajusseja.

Kuningaskunnan omistussuhteet osoitetaan pyöreillä johtajanappuloilla, jotka sijoitetaan jonkun punaisen papistolaatan viereen - ilman jumalien apua on aina ollut vaikea johtaa. Johtajia on neljä per pelaaja ja niiden värit ovat samat kuin laatoilla. Pelaajat erotetaan toisistaan symbolien perusteella, koska nappuloiden värit ovat samat. Puisissa pyörylöissä on joko leijonan, härän, ruukun tai jousen kuva. Musta johtaja on kuningas, muiden pomojen taipumukset vastaavat asutuslaattojen värejä.

Omalla vuorolla laudalle sijoitetaan kaksi asutuslaattaa, kaksi johtajaa tai yksi kumpaakin. Vuoron päätteeksi laatat täydennetään sokkona kuuteen yhteisestä varantopussista. Asutuslaatat jäävät pysyvästi paikoilleen, mutta johtajia voi, pitää ja kannattaa siirtää myöhemmin parempiin asemiin. Alussa johtajien sijoittelua helpottavat tietyissä vakiopaikoissa valmiiksi sijaitsevat papistolaatat, joiden päällä on vaalea aarrekuutio.

Jokaisesta uudesta asutuslaatasta irtoaa yksi laatan värinen voittopistekuutio aluetta hallitsevan johtajan pelaajalle: vihreä laatta vihreä johtaja = vihreä voittopistekuutio. Jos kuningaskunnassa ei ole muita johtajia, musta kuningas nappaa minkä tahansa laatan pisteen. Vaaleat aarre- tai jokeripisteet menevät yksi kerrallaan vihreälle kauppiaspomolle, kun kaksi aarretta osuu samaan kuningaskuntaan. Pelaajien voittopistekuutiot ja asutuslaatat kätketään näkösuojan taakse, sillä ne ovat salaista tietoa.

Neljän samanvärisen laatan muodostaman neliön päälle rakennettavat temppelit tuottavat vuoron päätteeksi automaattisesti väriensä mukaisia pisteitä kuningaskuntaa hallitseville johtajille. Kaksiväristen temppeleiden omistuksesta joutuu kamppailemaan tosissaan, koska automaattipisteet ovat pidemmän päälle merkittävä etu.

Sotaisat kruunupäät

Kaksi samanväristä johtajaa ei viihdy samassa kuningaskunnassa, joten konflikti ratkaistaan tilanteesta riippuen joko kapinalla tai sodalla. Kun johtaja siirtyy suoraan vieraaseen kuningaskuntaan, syntyy kapina, jonka ratkaisee papiston tuki. Johtajien perusvoimaksi lasketaan vierekkäisten punaisten laattojen määrä. Hyökkääjä ynnää näkösuojan takaa niin monta punaista laattaa kuin pystyy tai raaskii, jonka jälkeen puolustaja tekee saman. Tasatilanteessa puolustaja lasketaan voittajaksi, joten hyökkääjän kannattaa olla suhteellisen varma asiastaan. Kapinan voittaja palkitaan yhdellä punaisella pistekuutiolla.

Kahden kuningaskunnan laattojen yhdistyessä syttyvä sota vaatii enemmän ennakkosuunnittelua ja valmistautumista kuin kapina. Sodassa voimasuhteisiin vaikuttavat oman kuningaskunnan puolella olevat ja näkösuojan takaa lisätyt johtajan väriset laatat. Kuningaskuntien johtajat sotivat taistelun aloittajan, joka ei välttämättä ole kumpikaan osapuoli, määräämässä järjestyksessä. Hävinnyt pelaaja poistaa johtajansa ja siihen liittyvät laatat, mikä erottaa usein kuningaskunnat ja lopettaa taistelut. Voittaja palkitaan poistojen väriä ja määrää vastaavalla pistepotilla.

Vastustajien kampittamiseen on vielä kolmas keino. Jokaisella pelaajalla on kaksi katastrofilaattaa, jotka tuhoavat pysyvästi minkä tahansa ruudun, joka ei ole aarrelaatta tai se ei kuulu temppeliin. Katastrofeilla jaetaan usein kuningaskuntia, katkaistaan johtajan linkki temppeliin tai teilataan papistolaatta johtajan vierestä. Johtajanamiska joutuu häipymään ilman taistelumahdollisuutta, jos sen rinnalla ei ole lainkaan punaisia laattoja.

Tigris & Euphrates ei olisi herr Knizian peli, jos pisteenlaskussa ei olisi jotain kieroa, joka ohjaa taktisia ratkaisuja. Monille Knizian peleille tyypillisesti suurin pistekuutiomäärä ei merkitse mitään, vaan lopulliset voittopisteet lasketaan siitä väristä, jota on kerätty vähiten. Tasaisuus on tie voittoon, mikä tekee vaaleista vapaasti väripisteiden sekaan sijoiteltavista aarrejokereista erittäin arvokkaita.

Tyylikäs Tigris & Euphrates on lautapelien moderni klassikko, joka on yksinkertaisista taistelusäännöistä huolimatta taktisesti yllättävän monipuolista ja etenkin vaikeasti ennakoitavaa vääntöä. Suhteellisen selvinä pidetyt tilanteet keikahtavat usein kutkuttavasti päälaelleen. Käännökset ja väännökset eivät ole epäreiluja: miksi minä en tuota hoksannut -fiilikset ovat takaiskujen jälkeen päällimmäisenä mielessä.

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1