tutkain

tutkain

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Saksalainen vuonna 1957 syntynyt Reiner Knizia on maailman tuottelian lautapelisuunnittelija. Määrä korvaa harvoin laadun, mutta etenkin lautapeliuransa alkupuolella Knizia kehitti useita vuosien varrella klassikon aseman saavuttanutta peliä. 1998 julkaistu, feodaaliajan Japaniin sijoittuva alueenhallintapeli Samurai on yksi miehen arvostetuimmista hiteistä.

Vahvaan teemaan tukeutuva Samurai näyttää tyylikkäältä - pöydälle kasataan moniosainen, karkeasti Nipponin muotoinen kartta, josta vähennetään alueita pelaajamäärän mukaan. Täydellä neljällä pelaajalla kamppaillaan kaupungeista koko Japanissa Hokkaidosta Kyushuun asti. Heksoihin jaetulla kartalla on kaupunkeja, joihin asetetaan 1-3 aatelistoa, papistoa tai talonpoikia kuvaavaa pistepatsasta: yhteensä 39 suippoa kypärää, Buddhaa ja riisikakkua.

Kaupunkeja piiritetään heksan muotoisilla vaikutusvalta- tai armeijalaatoilla, jotka vaikuttavat yhteen tai kaikkiin kolmeen patsastyyppiin kerralla. Joukot eivät taistele keskenään - kaupunkien piirityksiin yritetään saada eniten omia voimia. Piiritys päättyy, kun kaikki maaheksat kaupungin ympärillä ovat täynnä. Mustat pistepatsaat jaetaan niille pelaajille, joilla on eniten kyseisiin patsaisiin vaikuttavia voimapisteitä yhdellä tai useammalla laatalla.

Vaikutusvaltaa levitetään pahvisermin takaa vuorotellen ja joukot eivät enää liiku asettamisen jälkeen. Värikoodatut laatat ovat samanlaisia, mutta niitä käytetään osittain satunnaisessa järjestyksessä: sermin taakse valitaan viisi laattaa ja setti täydennetään sokkona vuoron päätteeksi. Suoraan tiettyjä patsaita hamuavien spesialistien vaikutusvalta on 2-4, kaikkiin patsaisiin vaikuttavien samuraiden 1-3 ja laivojen 1-2. Paatit tehostavat otetta patsaista, mutta meriheksoja ei tarvita piirityksen lopettamiseen.

Kikka kolmoset

Tavallisesti laatat laitetaan kartalle yksi kerrallaan, mutta japanilaisella kirjoitusmerkillä merkattua sakkia saa asettaa peräkanaa niin monta kuin niitä on sermin takana. Merkkejä on laivoissa, yhdessä ronin-palkkasoturissa ja patsaan vaihtolaatassa: patsaiden päittäin vaihtaminen muuttaa kierosti piiritysten voimasuhteita. Toinen spesiaali on laatan vaihto, joka korvaa laudalla jonkun vahvan laatan - jipolla otetaan yleensä jo ratkenneeseen piirityksen osallistunut laatta takaisin käyttöön.

Samurai muuttuu viimeistään puoliväliin tienoolla rennosta laattojen asettelusta tuimaksi pohdiskeluksi, kun eri värisiä joukkoja on joka puolella ja kaikki patsaat näyttävät valuvan muiden plakkariin. Laitanko vahvimman samuraini tähän vai tuohon vai sittenkin tuonne? Loppua kohden tiivistyvästä, ähinän ja puhinan siivittämästä taktisesta spekuloinnista ja pähkäilystä huolimatta matsi ei kestä juuri tuntia kauempaa, sillä vapaat heksat ja pistepatsaat hupenevat vääjäämättä.

Loppupisteytyksessä on luonnollisesti ottelun kuluessa kohteiden valintaan tasoittavasti vaikuttavia kniziamaisuuksia. Voittokamppailuun pääsee mukaan vain, jos jotain kolmesta sermin taakse jemmatusta patsastyypistä on valikoimassa enemmän kuin muilla, mikä pudottaa nelinpelissä jonkun heti pois. Suurin patsasrivi laitetaan sivuun ja jäljelle jääneistä lasketaan lopullinen pistemäärä. Tie voittoa kohti tasoittuu kummasti, jos pystyy arvioimaan muiden eniten keräämät patsastyypit suurin piirtein oikein.

Selkeä ja nopeasti omaksuttava Samurai on taktisesti miellyttävän kipakkaa viihdettä, jonka kesto pysyy pelaajien tasosta tai määrästä riippumatta kiitettävästi aisoissa. Knizian kenties tunnetuin klassikko suomennettiin viime vuosikymmenellä Lautapelit.fi:n toimesta, joten kielimuurikaan ei estä siihen tutustumista.

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1