tutkain

tutkain

Kuluttajan kintereillä

Opiskelijoita kannustetaan innovointiin ja työntekoon, mutta asioita ei koskaan kannata ajatella laatikon ulkopuolelta. Supap Kirtsaeng on ehkäpä karuin esimerkki siitä, mihin liiallinen kekseliäisyys voi pahimmillaan johtaa. Amerikkalaistunut thaiopiskelija tilasi Thaimaasta halvempia painoksia kalliista oppikirjoista ja möi niitä eteenpäin Ebayssa. Vaikka kirjat tulivat ulkomailta, Kirsaeng pystyi myymään kirjoja huomattavasti yhdysvaltalaiskustantajia halvemmalla. Lääketieteen kirjoja kustantava korporaatio veti tästä tempusta kokonaisen hernepussin nenäänsä ja passittti näppärän lisätienestikeinon keksineen opiskelijan leivättömän pyödän ääreen.

Tiivistetään historia lyhyeksi: viime vuonna alempi oikeusaste ajoi mutkat komeasti suoraksi ja määritteli, että tekijänoikeuksien haltijalla todella on oikeus rajoittaa kuluttajan oikeuksia myydä ostamiaan tuotteita.

Menemättä yksityiskohtiin, vedenpitävin kohta haasteessa oli kustantajan oikeus määritellä missä sen tuotteita myydään. Asia eteni korkeimpaan oikeuteen joka istui alas, pureksi asiaa vajaan vuoden ja totesi viime kuussa norsunluutornistaan ”ei käy”. Ns. first sale-lain eli ensiostajan pykälän mukaan tekijänoikeuksien omistajilla on oikeastaan yksi ainut rajoitus ja se on kuluttajan oikeus myydä omistamansa tuote uudelleen. Kuluttaja nostaa kirjansa päänsä päälle kuin Charlton Heston konsanaan NRA:n kevätbakkanaaleissa ja kustantajaosapuoli kärsii raskaan tappion.

Miksi tämä aihe on nyt juuri pelaajille ajankohtaisempi kuin koskaan?

Mainos

Koska yhteisen harrastuksemme mahdollistajat eli konsoli- ja pelivalmistajat tuohustavat parhaillaan saman asian tiimoilla, mutta huomattavasti fiksummin. On täysin ymmärrettävää, että tilanne ei ole mainio ketjun lähtöpäässä.

Kuluttaja ostaa peliliikkeestä uuden pelin julkaisussa 59 eurolla. Julkaisu- tai kustannusketju saa kymmenyksensä, peliliike ja verottaja osansa. Hiukan myöhemmin kuluttaja palaa pelinsä kanssa, myy kympillä takaisin ja peliliike myy sen jälleen eteenpäin kahdella. Kustantaja ei saa pennin jeniä, puhumattakaan koko ajan helpottuvasta kuluttajalta-kuluttajalle-myynnistä.

Tämä ei ole korkeaa matematiikkaa mutta se, miten meitä kuluttajina valmistellaan lystin loppumiseen sen sijaan on. Se on suorastaan kaunista. Kun katsotaan että klassiset luotettavat lähteet laittoivat huhumyllyn pyörimään jo pian vuosikymmenen vaihtumisen jälkeen, alkaa 20-tuntinen Nicolic vs. Arsovic kuulostaa lounastauolla hoidettavalta puhteelta. Microsoft vastaan Sony -laudalla ei edes ole vielä siirrelty montaa sotilasta. Eikö kukaan ajattele pientä pelikustantajaa?

Huolellisesti lipsahtaneet vuodot ovat ainakin varmistaneet yhden asian - sen, että puheenaihe on pysynyt sekä median että pelaajien keskustelussa. Vähintään siitä asti, kun paljastui että molempien yritysten seuraavan sukupolven pelikonsolissa tulee olemaan useita keinoja estää käytettyjen pelien pelaaminen tarvittaessa.

Juuri aktiivisena käyneestä keskustelusta rohkaistuneena uskallan väittää, että tämä kaikki on huolellista valmistelua vielä näitä laitteita seuraavaa sukupolvea varten. Ellei jotenkin Tokion ja Redmondin välille ole syntynyt kylmän sodan aikaisen punaisen linjan kaltaista keskusteluyhteyttä, kummassakaan näistä yrityksistä ei varmasti ole halua avata ensimmäisenä juuri tätä matopurkkia. Erot myynti- ja rautanumeroissa ovat niin pienet, ettei kummankaan kannata lähteä koettamaan onneaan tämän rajoituksen kanssa. Kuluttajan on liian helppo tällä hetkellä todeta ostavansa kilpailijan tuotteen.

Sony ei pysty enää myymään laitteita Blu-Ray-soittimina ja Microsoftilla on aivan riittävästi mietittävää Live-palveluidensa fokuksen kanssa. Shakki ja matti, eikä siirtojakaan mennyt kuin parisataa.

Mitä sen sijaan varmasti tulemme näkemään jo tämän sukupolven konsoleissa? Se on huomattavasti hienosävyisempää. Peleissä tulee aivan varmasti olemaan yhä enemmän kerran aktivoitavia bonussisältöjä, latauspelien ja hyllypelien hinnan suhteen tarkastamista sekä pelisisällön suurempaa sitomista konsolin käyttäjän profiiliin. Erikseen aktivoitavat verkkopelilisäkkeet ovat jo arkipäivää. Jos latausläystäkkeen erehtyy käyttämään, käytetyn pelin ostajan on hankittava verkkopeli uudelleen ja jälleen korporaatio saa omat pennosensa.

Käytettyjen pelien myynti jossain muodossa tulee varmasti olemaan mahdollista vielä seuraavan sukupolven laitteilla. Kun nyt kuluttajina huutaisimme kivääri kädessämme ”vain kuolleen ruumiini ylitse”, emme todennäköisesti kahden konsolisukupolven jälkeen enää edes muista, miksi asiasta olikaan niin suuri haloo. Se tosin vaatii vielä muutaman taidokkaan siirron. Ja sisältöjen täydellisen digitalisoitumisen. Kun pelit ovat pelkkiä bittejä, ne on helpompi unohtaa pelikirjaston perukoille. Jatkuvasti hyllytilaa rohmuavien pelikoteloiden kohdalla tilanne on toinen.

Ludolf



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1