tutkain

tutkain

Lautapelilahjat - osa 3

Lautapelien ystävät ovat vaikeita lahjottavia, sillä Afrikan tähden voi ostaa vain kerran ja mieluiten aika pienelle piltille - suuri yleisö ei sitten juuri muista lautapeleistä mitään tiedäkään. Lautislahjaehdotusten finaalissa esitellään keskivertoa kiperämpi harrastajasektorin uutuus Village, parin vuoden takainen erinomainen korttipelihitti 7 Wonders ja lopuksi kuorrutetaan kinkku vielä nopeilla klassikkovinkeillä.

Village

Inka ja Markus Brandin Village kuvaa perheiden elämää ja kuolemaa keskiaikaisessa kylässä ja sen läheisillä maatiloilla. Pelaajat ohjaavat yhden perheen jäseniä ja yrittävät kerätä suvulleen mahdollisimman paljon vaikutusvaltaa (lue: voittopisteitä). Mainetta ja kunniaa haalitaan omaperäisellä tuotannon optimointisysteemillä, joka antaa sopivasti tilaa opportunismille ja naapureiden kampittamiselle.

Tyylikkäällä pelilaudalla sijaitsee muun muassa kylän tori, käsityöläisten pajat, kirkko ja neuvosto. Pienet pelaajakohtaiset maatilalaudat auttavat kirjanpidossa. Puisia ukkeleita on 11 kappaletta - neljä heppua numerolla yksi, kolme kakkosta, kaksi kolmosta ja nelosta. Ykköset ovat ensimmäinen sukupolvi, muut syntyvät myöhemmin. Vaikutusvaltakuutiot kuvaavat taitoa, puheenlahjoja, uskoa ja tietoa ja niitä kulutetaan toimintojen tekemiseen. Vaikutusvallan ohella Villagessa liikkuu viljaa, käsityöläistuotteita ja rahaa.

Värikkäitä puu-ukkoja käytetään toisin kuin monissa muissa samantapaisissa peleissä. Toimintoa valittaessa laudalle ei laiteta ukkoa, vaan sieltä otetaan pois vaikutusvaltakuutio, joiden kokonaismäärä riippuu pelaajamäärästä. Kuution poimimisen jälkeen tehdään paikan määrittämä toiminto ja maksetaan sen hinta kuutioissa ja/tai tuotteissa. Laudalta otetut kuutiot pyritään muuttamaan tuotteiksi tai rahaksi, joilla saa ennen pitkää pisteitä. Ukot kuvaavat edistymistä erilaisissa ammateissa, eivät valittuja toimintoja. Kierros päättyy, kun kuutiot loppuvat kylästä.

Tuotteista voi ja pitää maksaa myös ajalla, mikä tekee Villagen teemasta osittain makaaberin. Kun  aikaa kuluu tarpeeksi, yksi vapaavalintainen vanhimman (pienin numero) sukupolven edustaja kuolee ja päätyy joko kylän kronikkaan tai nimettömään hautaan. Ykkösheppuja saattaa olla arvokkaassa asemassa kirkossa tai neuvostossa, mikä vaikeuttaa kuolemantuomioita. Jos kyseisen ammattikunnan paikka kronikassa on täynnä, päätepysäkiksi muodostuu nimetön hauta. Kun kronikka tai nimettömät haudat ovat lopulta täynnä, ottelu päättyy, jonka jälkeen jaetaan eri ammateista bonuspisteet. Jopa kronikasta irtoaa pojoja - kuolemaa ei tarvitse pelätä, se kuuluu elämään.

Kauniin Villagen tapahtumista pääsee sitä nopeammin kärryille, mitä enemmän tuijottaa tarjolla olevia kuutioita ja mitä toimintoja niillä valitaan - mihin kuutioita voisi myöhemmin käyttää? Pelaajien välinen interaktio pohjautuu toimintojen ajoittamiseen, sillä monissa paikoissa on hyvin rajallisesti kuutioita. Villagessa on vaikea hahmottaa varmasti voittavaa taktiikkaa, mikä on aina laadukkaan lautapelin merkki.

Jokerina pohjalla: 7 Wonders

Vuoden aikuisten lautapeli 2011 -tittelin ansaitusti pokanneen, Antoine Bauzan suunnitteleman 7 Wondersin teemoina ovat sivilisaation kehittäminen ja maailman seitsemän ihmettä. 7 Wonders on Dominionin tapaan suuresta laatikostaan huolimatta korttipeli - pelaajakohtaisia lautoja käytetään tunnelman luonnin ohella vain kirjanpidon ja pisteytyksen helpottamiseen.

Drafti-mekaniikkaa käyttävässä 7 Wondersissa kortit ovat omia vasta pöytäämisen jälkeen. Erilaisia rakennuksia kuvaavista korteista valitaan yksi pöydättäväksi ja loput annetaan seuraavalle pelaajalle. Valintarumba rullaa, kunnes viimeinen kortti hylätään, jonka jälkeen kierros päättyy. Aikakausia kuvaavia kierroksia pelataan kolme ja joka kierroksella rakennukset paranevat.

Tietyn värisistä korteista pyritään keräämään mahdollisimman pitkiä sarjoja, jotka antavat lopussa muhkeita pistepotteja. Korttien väreistä muun muassa punainen kuvaa sotavoimia, sininen uskontoa ja vihreä tiedettä. Jatkuvan korttien valinnan ohella interaktiota syntyy kaupankäynnistä ja sotavoimien kilpavarustelusta. Kierroksen päätteeksi naapurit sotivat: voittajalle pluspisteitä ja häviäjälle miinuksia.

Mitä tahansa korttia ei tietenkään saa valita, vaan maailman klassisia ihmeitä kuvaaville laudoille pöydätyissä korteissa pitää olla tarvittavat tuotteet, kuten kaksi puuta ja lasia. Jos oma sivilisaatio ei tuota kaikkea tarvittavaa, niitä voi ostaa naapureilta. Kaupat syntyvät, kun ostajalla on tarpeeksi rahaa - myyjältä ei kysytä mitään. Pöytäkorttien tuotteet eivät kulu, niillä vain tarkistetaan, voiko käsikortin pelata. Alussa pedataan jo loppupelin taktiikka, sillä viimeisellä kierroksella ei enää lisätä tuotantoa. Onneksi tiettyjä kortteja pöydätään ilmaiseksi, jos omistaa rakennusten edellisen vaiheen.

Rodoksen kolossi ja muut pistetiliä paisuttavat ihmeet kasataan kolmessa vaiheessa, jotka saa rakentaa milloin tahansa kortin kuvaaman rakennuksen sijaan, mutta ihmeetkin vaativat tietyn tuotantosetin. Ihmettä rakennetaan laittamalla yksi kortti rakennettavan vaiheen alle piiloon. Ihmeeseen kätketään yleensä sellaisia hyviä kortteja, joita ei itse pysty tuotannon puutteiden takia hyödyntämään.

Vahvan teeman tukema ja tyylikäs 7 Wonders on miellyttävän selkeää, mutta siitä huolimatta taktisesti vaativaa vääntöä, jossa pitää omien suunnitelmien toteuttamisen sivussa yrittää jatkuvasti heittää kapuloita vastustajien rattaisiin. Tämä kortti, vai ehkä sittenkin tuo?

Klassikoita pakettiin

Lautapelilahjuksissa monessa liemessä keitetyt klassikot ovat tietysti aina varma vaihtoehto. Ja nyt en puhu Afrikan tähden, Kimblen, Monopolin tai Riskin inkarnaatioista, vaikka ei niissäkään pelihistorian tuntemuksen kannalta mitään vikaa ole - lastenpeleiksikin historiallisesti merkittävät tapaukset kelpaavat, koska tenaville tärkeintä peleissä on usein yhdessäolo, ei niinkään nokkelat mekaniikat.

Vähän vanhemmat läheiset ja tuttavat houkutellaan modernien lautapelien ystäviksi helposti klassikoiden täyskädellä Menolippu, Catan, Carcassonne, Dominion ja Small World. Jos kamuilla on jo koko tasokas sarja, se ei liiemmin lahjaostoksia hidasta, koska vinhaan viisikkoon löytyy laadukkaita laajennusosia ja sisarpelejä runsain mitoin.

Menolippu (Ticket to Ride) -perheeseen kuuluu useita erilaisia karttoja sisältäviä pelejä ja puhtaita karttapaketteja, jotka käyttävät jonkun muun Menolipun muovijunia ja vaunukortteja - miten olisi Sveitsi, Saksa, Intia tai Afrikka? Catan - Merenkävijät laajentaa pelialuetta ja Catan - Kaupungit ja ritarit toimintovalikoimaa. Carcassonne-faneille voi hankkia vaikkapa nätin ja peruspelistä riittävästi eroavan Carcassonne: The Cityn. Dominion-korttipelin laajennuksia on, noh, paljon ja Small Worldiin voi pikkulisärien ohella poimia laajan Realms-laajennuksen tai Underground-sisarpelin.

Ja lopuksi: harvinaisemmat tuotteet, kuten koko englanninkielinen Small World -sarja, pitää hakea erikoisliikkeistä, markettien hyllyillä niihin ei törmää edes vahingossa. Havuskaa Joulua ja lystit Uuet vuuet - palataan lautapeleihin taas ensi vuonna!

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1