tutkain

tutkain

Lionheadin luonnoskirja

Kai olet jo kuullut, että Lionhead julkaisi tässä kuussa uuden pelin? Eikä se ole taas uusi Fable, vaan satuseikkailu vähän Double Finen hengessä. Ja se on ilmainen! Whoo!

Fuulaan vain, mutta en sentään kokonaan. InkQuest on kyllä Lionheadin tekemä seikkailupeli, jossa nuori tyttö etsii ulospääsyä taikakirjan sisältä. Täysiverinen julkaisu se ei kuitenkaan ole. Kyseessä on Lionheadin sisäisen ideointiosaston hylätty prototyyppi, jossa on pelattavaa noin vartiksi. Ja silti, tämä piskuinen pelidemo on omalla tavallaan yhtä huomioarvoinen tapaus kuin joku Black & White 3 (esimerkki on keksitty, fanipojat alas).

Ensinnäkin, suorituskeskeisessä maailmassa on aina välillä hyvä saada muistutus siitä, että luova työ harvoin etenee pisteestä A niin kuin Alku pisteeseen T niin kuin Tulos. Kuten Lionhead sen itse muotoilee: "Ideat joita ei kehitetä eteenpäin ovat yhtä tärkeitä kuin ne, joita kehitetään." Mitä isompi pelitalo on kyseessä, sitä mustasukkaisemmin se yleensä vartioi epäonnistumisiaan. Tai lainatakseni jälleen Lionheadin omia sanoja: "epäonnistumisia jotka eivät ole epäonnistumisia".

Se, että tämän kokoinen (ja Microsoftin omistama!) studio päästää raakileensa esille on rohkea ja kannatettava veto. Jos jostain ei ole pelialalla pulaa, niin avoimuudesta.

Mainos

Toisekseen, InkQuest on varsin ihastuttava pikku teos, jonka olisi soinut saada enemmän kehitysaikaa. Satukirjaa osoita & klikkaa -seikkailuun sekoittelevassa pelissä hahmot ja esineet ovat litteitä à la Paper Mario, mutta kolmiulotteisessa ympäristössä. Ainoastaan ulkopuolelta tuleva Sophie-tyttö on muutakin kuin 2D:tä ja hänkin näyttää paperimassasta sorvatulta. Kirjan kansien väliin litistetty maailma sopii satuteemaan erinomaisesti. Tällaista grafiikkatyyliä lisää, kiitos.

Ulkokuoren ohella InkQuestissa kiehtoo sen Uusi Idea. Sophie ei keräile inventaarioonsa tavaroita, vaan sanoja. Kun kadulla seisoskeleva ukkeli kertoo olevansa huonolla tuulella, tämän huonouden voi kopata mukaansa. Jos sen yhdistää ihastuttavaksi kuvailtuun säähän, voila! Satukylässä puhkeaa myrsky. Lyhyessä prototyypissä sanakikkailu ei ehdi nousta kovin suureellisiin mittoihin, mutta sen potentiaali jää kaivertamaan mieltä. Ne mahdollisuudet...

InkQuest kutsuukin jossittelemaan tavalla, jota Lionheadin parhaillaan työstämä Fable Legends ei tee. Sitä harmillisempaakin on, että projekti on toistaiseksi kuollut ja kuopattu. Ainakin saimme pienen kurkistuksen Lionheadin työprosessiin. Toivottavasti kerta ei jää ainokaiseksi ja muut seuraavat perässä. Ideat eivät kuulu pöytälaatikkoon!

"Mitä järkeä on luoda jotain, mutta sitten antaa sen istua jossain kovalevyn kätköissä, missä sitä ei nähdä enää?" Lionhead kysyy InkQuestin esittelytekstissä. Minä vastaan: "Ei mitään."

Aleksandr Manzos



Traileri

loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1