tutkain

tutkain

Lordien juonet

Fantasiaroolipelien peruskuvio on tuttu: ryhmä onnenonkijoita palkataan johonkin vaaralliseen tehtävään ja porukka lähtee mättämään monsuja pataan. Kysymys herää, mitä kaupungeissa tapahtuu sillä välin, kun seikkailijat ovat elämysretkellään? Forgotten Realms -fantasiamaailmaan sijoittuva Dungeons & Dragons: Lords of Waterdeep kuvaa näitä kulissien taakse jääviä tapahtumia - pelaajat astuvat seikkailijoille tehtäviä jakavien Waterdeepin lordien suuriin saappaisiin.

Lords of Waterdeep on Cayluksen, Taivaan pilarien ja Puerto Ricon hengenheimolainen, sillä pelaajat yrittävät valita rajallisia toimintoja paremmin kuin muut. Waterdeepin johtajien värikkäät agentit keräävät kaupungin merkkipaikoista puukuutioiden kuvaamia seikkailijoita ja kultaa tehtäviä varten. Kun keikan seikkailija- ja/tai kultavaatimukset on täytetty, siitä irtoaa lordille voittopisteitä ja muita etuja.

Waterdeepin kaupunkia kuvaavan laudan tärkeimpiä vakiotoimintoja tai -paikkoja ovat Cliffwatch Inn, Waterdeep Harbor, Builder's Hall ja Castle Waterdeep. Muista kohteista irtoaa yksinkertaisesti seikkailijoita ja kultaa. Cliffwatch Inn -majataloon ja Waterdeep Harbor -satamaan uppoaa kolme agenttia, muihin mahtuu vain yksi heppu per kierros.

Majatalossa valitaan jokin neljästä avoimesta tehtävästä. Satamassa pelataan intrigue-juonittelukortteja ja linnasta napataan seuraavan kierroksen aloittajan paikka. Rakentajien hallissa ostetaan kullalla jokin kolmesta avoimesta rakennuksesta, jotka tuovat lisää toimintopaikkoja agenteille - perusmestoja parempien rakennusten omistaja saa käyttöbonuksena aina jotain pientä, kuten yhden seikkailijakuution. Kaikkia "tuotteita" on uusista rakennuksista huolimatta heti alusta saakka tarjolla, sillä aloittelijaystävällisessä Lords of Waterdeepissä ei ole monimutkaisia hankintajatkumoita.

Pelaajien tavoitteet eivät ole täysin samoja, sillä salassa pidettävien lordikorttien roolit määrittävät loppubonukset. Tehtävät jaetaan viiteen luokkaan: warfare (sotiminen), arcana (taikuus), piety (uskonto), commerce (kaupankäynti) ja skullduggery (hämärähommat). Melkein kaikki lordit, kuten puolidrow Kyriani Agrivar, saavat kahdesta tehtävätyypistä bonuspojoja, mutta poikkeuksena sääntöön Larissa Neathal kerää bonuksensa rakennusten väsäämisestä.

Kokoa iskuryhmä

Tehtäviä saa haalia niin paljon kuin haluaa, mutta niiden ottaminen kuluttaa rajallisia agentteja (lue: toimintoja), joita nelinpelissä on aluksi vain kaksi ja puolenvälin jälkeen kolme. Kahta täysin samanlaista tehtävää ei ole, mutta niiden kaikkien läpäisyyn tarvitaan vaihteleva määrä seikkailijoita ja kultaa - arcana-tehtävä Recover the Magister's Orb vaatii kolme mustaa varasta ja kaksi violettia velhoa.

Interaktioita ja kevyttä muroihin pissimistä lisätään intrigue-juonittelukorteilla, jotka pelataan Waterdeepin satamassa. Esimerkiksi Lack of Faith pakottaa heittämään yhden valkoisen soturipappikuution pois ja jos sellaista ei ole, kortin pelaaja saa kaksi pistettä. Juonittelukortteja kannattaa yleensä käyttää mahdollisimman paljon, koska satamasta agentti siirtyy vielä kierroksen päätteeksi johonkin muuhun vapaaseen kohteeseen.

Muuten toisten suora kiusaaminen rajoittuu europelityyliin siihen, että hyvät toiminnot ja tehtävät napataan muiden nokan edestä - häiriköintiä helpottaa, jos seuraa potentiaalisesti pahimpien kilpailijoiden tehtäväpalettia. Taktiikkaa pitää hienosäätää joka peliin, koska satunnaisten johtajaroolien ja lisärakennuksien myötä kaikki matsit ovat erilaisia. Toisinaan papiston haaliminen saattaa olla vaikeaa ja jos Larissa Neathal ei ole mukana, uusia toimintopaikkoja tulee laudalle nihkeästi.

Kahdeksan kierroksen jälkeen avoimesti kerättyihin pojoihin ynnätään yli jääneet seikkailijakuutiot, rahat puolitettuna ja lordien loppubonukset. Lords of Waterdeep ratkeaa jännittävästi vasta finaalissa, sillä lordibonukset nousevat helposti kymmeniin pisteisiin, kun lopulliset pojot ovat useimmiten jossain 100-150 hujakoilla. Selkeä ja suhteellisen nopea Lords of Waterdeep päättyy alle kahdessa tunnissa, vaikka mukana olisi nyyppiäkin.

Dungeons & Dragons: Lords of Waterdeep ei tuo pöydälle mitään ennennäkemättömiä mekaniikkoja, mutta mainiosti integroidut, legendaarista roolipeliä ja Forgotten Realms -fantasiamaailmaa sivuavat teemat tuovat touhuun tuntuvan lisäimun. Vampyyriryhmän eliminointiin on huomattavasti helpompi eläytyä kuin virkamiesmäiseen patsaan rakentamiseen.

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1