tutkain

tutkain

Off-Peak

Psst… Hei! Täällä nurkassa. Rohkeasti vaan, en minä pure. Juuri noin, hyvä. Minulla on nimittäin salaisuus kerrottavana.

Tai ei se varsinaisesti salaisuus ole, pikemminkin julkista tietoa, jota ei saa lausua ääneen julkisesti. Tai saa, mutta ei kannata, jos ei halua antaa huonoa kuvaa itsestään. Ahaa, huomaan että alat kiinnostua. Tässä se nyt tulee. Kolme. Kaksi. Yksi.

Älä kerro kenellekään, mutta eikö vain sinunkin mielestäsi isojen julkaisijoiden isot pelit ole tavallaan vähän perseestä?

Juu, totta kai, yleistyshän tuo on. Ei, eivät kaikki tietenkään. On niissä paljon hyvää, mutta myös… Ei välttis huonoa, mutta jotain puuttuvaa. Sitä aina vähän niinku tietää, mitä saa. Ootko nähnyt niitä Honest Game Trailers -videoita? Kannattaa, ne on ihan hauskoja. Aina ne arvostelut voittaa.

No joo... Tokihan sen ymmärtää, että luovien riskien ottaminen on vaikeaa, kun on niin paljon rahaa kiinni jossakin. Minun on helppo elämöidä täällä ghetossa, kun fyrkkaa on vielä vähemmän kuin nimeä. Jos olisin laittanut miljoonia euroja yhden pelin kehitykseen, en varmaan pystyisi nukkumaan. Pariin vuoteen. Ootko muuten nähnyt yhtään omaperäistä fantasiamaailmaa peleissä? Ei kun tuli vaan jostain mieleen, en tiedä.

Hei, älä vielä mene! Oli tässä kaikessa pointtikin. Mitä enemmän asioita miettii, sitä kauemmin vain kestää päästä itse asiaan, kun kaikki on niin hiton monimutkaista...

Niin! Minulla on tässä tällainen peli kuin Off-Peak. Se on aika siisti. Tän saa ilmaiseksi netistä ja sen on tehnyt joku Cosmo D. Käsittääkseni hra. D soittaa jossain bändissä ja tässä käytetään niiden musaa ja muuta ja tää on vähän niinku tällainen poikkitaiteellinen viritelmä ehkä.

Odota nyt vielä hetki, tää on oikeasti hyvää kamaa! Eikä tässä mene kauaa, kun tämän pelaa ja tässä lähinnä tutkitaan tällaista mageeta juna-asemaa, missä on kaikenlaista yllättävää. Ja tähän on tosi helppo tarttua.

Joku varmaan sanoo, että Off-Peak on vähän "outo". Näin meidän kesken – mehän ymmärrämme toisiamme ja voimme sanoa asiat suoraan – ei se nyt niiiin outo ole. Minäpä sanon, mikä on outoa: ns. normaali elämä. Me kaksi olemme pelanneet Jazzpunkin läpi, me olemme nähneet Twin Peaksin Mustan killan, me olemme joskus kuulleet surrealismista. Emmekä me ota asioita turhan vakavasti. Ei tästä tarvitse ymmärtää aivan kaikkea, eikä varsinkaan lähteä analysoimaan joka hiton kohtaamista, dialoginpätkää, kuva-aihetta ja ruukkukasvia. Tai varsinkaan sitä loppua. Osa jutuista on mukana syystä, osa on siellä, koska se on hauskaa. Onhan tämä kai jotain taidetta, mutta myös leikkiä.

Äh, sinä alat väsyä selityksiini, enkä halua pidätellä sinua turhaan. Haluaisit tietää, mistä Off-Peakissa on kyse. Jotain vähän konkreettisempaa, mihin tarttua. Mutta juuri siitähän kenkä puristaa niin saamaristi! Olemme tottuneet saamaan pelejä, joista tiedämme valmiiksi kaiken oleellisen. Jatko-osat, brändit, trailerit, ennakot, mainokset, hypet, tunnetut tekijät, nostalgiset Kickstarterit, Nintendon koko nykytuotanto… Ei niissä mitään vikaa ole. Ehei. Paitsi että vähän on.

Off-Peakista sinä et tiedä mitään, eikä se tiedä mitään sinusta. Siksi en halua kertoa siitä enempää kuin sen, että se on olemassa. Off-Peak ei muuta maailmaasi, mutta toivon mukaan nyrjäyttää sen millin verran pois raiteiltaan. Ja se on tärkeä juttu. Emme me halua olla robotteja, jotka on kytketty johonkin yhteiseen nettimaailmansieluun.

Nyt saat mennä. Valinta on sinun jne. Minä jään soittamaan slide-kitaraa tänne junaradan varteen. Tulethan sitten kertomaan, mitä näit?

Aleksandr Manzos

Mainos


loading

Otsikot

F