tutkain

tutkain

Robottilogiikkaa

Lautapeleissä on usein satunnaisuuteen perustuvia tuurielementtejä, mutta Alex Randolphin Ricochet Robots hylkää munkin ja pullan kokonaan. Vuonna 1999 julkaistussa lautapeliklassikossa on äärimmäisen yksinkertainen idea: keksi robotille X lyhin reitti maaliin Y. Vastapainoksi Ricochet Robotsin voittaminen ei ole lainkaan yksinkertaista, jos pöydän ääressä viihtyy yksikin keskivertoa analyyttisempi, loogisia pulmia ratkaisemaan tottunut mieli.

Ruutuihin jaetulla, neliön muotoisella laudalla seisoo viisi suippoa muovirobottia, joista yhden pitää joka kierroksella päästä maalimerkin osoittamaan ruutuun. Sininen, vihreä, punainen, keltainen ja hopeinen robotti aloittavat satunnaisista paikoista. Areenalla on pääasiassa L-kirjaimen muotoisia seinäkulmauksia, joissa on robottien väreillä merkattuja maalisymboleita: kolmioita, neliöitä, heksagoneja, ympyröitä ja yksi monivärinen pyörre.

Kierroksen alussa paljastetaan maalikiekko, jonka symboli vastaa yhtä laudan maalikuvioista. Symbolin väri paljastaa robotin, jonka pitää päästä maaliruutuun. Jos symboli on pyörre, mikä tahansa robotti saa mennä sinne - hopeiselle robotille ei ole lainkaan omia maaleja. Pelaajien tehtävänä on keksiä maaliin johtava reitti, jossa on mahdollisimman vähän siirtoja.

Robotit liikkuvat shakkitornien tapaan viivasuoraan pääilmansuuntiin ja ne pysähtyvät vasta esteeseen: seinään tai toiseen robottiin. Yksi siirto päättyy, kun robotti tyssää esteeseen. Pysähdyksen jälkeen robotti kääntyy suorassa kulmassa 90 astetta ja jatkaa matkaansa, joten suoraan takaisin se ei saa mennä. Mitä tahansa robottia saa siirtää, jos maaliin päätyy lopulta oikean värinen masiina. Maalin tavoittaminen on usein mahdotonta ilman apureita, jotka pysäyttävät liikkeen ennen kierosti sijoitettuja seiniä. Robotit pysyvät paikoillaan, kun mietintämyssy on päässä - reitti pitää laskea ja muistaa ilman apua.

Painetta peliin

Minuutin tiimalasi käännetään ympäri, kun ensimmäinen ratkaisu ilmoitetaan ääneen. Hiekan valuessa muut voivat tarjota samaa tai mieluiten pienempää siirtomäärää, jos sellaisen keksivät. Pelin edetessä robotit lähtevät liikkeelle L-nurkkien maaleista, jolloin ratkaisujen siirtomäärät nousevat helposti 20-30 hujakoille. Siirtomäärien noustessa virhe- ja optimointipotentiaali kasvaa, joten aina kannattaa yrittää. Ajan loputtua lyhimmän reitin ensimmäisenä ilmoittanut näyttää ratkaisunsa. Jos ratkaisu ei toimikaan ilmoitetulla siirtomäärällä, seuraavaksi lyhintä reittiä tarjonnut esittää oman robottishownsa.

Ricochet Robots on ihanan tuskaista ja totista tuumailua - harvoin näkee lautapelipöydässä yhtä hiljaista porukkaa. Nopeat, loogiset ja ennen kaikkea aikarajan kiristämää painetta sietävät ajattelijat vievät potin joka kerta. Ratkaisut tuovat usein muille pelaajille aina yhtä elähdyttäviä jee, olen puusilmä -fiiliksiä. Toisinaan vastustajien mykistäville ratkaisuille on vain annettava aplodit. Nyökkäyksenä tavallisille kuolevaisille Ricochet Robotsissa käytetään tasoitussääntöä: jos ilmoitettu siirtomäärä on sama, vähiten maali-/voittolätkiä kerännyt pelaaja saa kokeilla ratkaisua ensin.

Tasoitusvaikutus on tuntuva, koska koko ottelun voittoon tarvitaan useimmiten vähintään viiden kierroksen voitot ja siirtomäärän ilmoittaminen auttaa muiden pohdiskelua. Isoilla siirtomäärillä systeemi antaa sauman riskaabelille taktikoinnille: ilmoita ensin liian suuri tulos ja paranna sitä vasta tiimalasin viimeisillä hipuilla. Kukaan ei tietenkään estä modaamasta sääntöjä niin, että nopein saa yrittää ratkaisua aina ensimmäisenä. Muutos voi tosin rassata liikaa tiettyjen pelimiesten itsetuntoa, jos et olekaan paras - tasasiirtosäännöllä hitaampikin siirtojen ynnääjä voittaa kierroksen aina joskus ja vastustajan huonona päivänä ehkä jopa koko matsin.

Omaperäisen, ellei peräti ainutlaatuisen Ricochet Robotsin pelaajamaksimi on periaatteessa rajaton, koska pelaajat eivät tarvitse mitään henkilökohtaisia tarvikkeita. Vaikka Ricochet Robots on komponenttien vähyyden ansiosta nopeasti pelikunnossa, se ei sovellu kevyeksi välipalaksi - vaaditun aivotyön määrä saa jo heikomman hikoilemaan. Näin armottoman determinististä peliä näkee harvoin shakkikerhojen ulkopuolella.

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1