tutkain

tutkain

Robottirallia

Tehdasrobottien ohjelmointi kuulostaa insinörtin monotoniselta päivätyöltä, mutta Richard "Magic: The Gathering" Garfieldin RoboRally tuo kliiniseen teemaan aimon annoksen viihdyttävää sekoilua ja kaaosta. 1994 julkaistussa RoboRallyssa hassut robotit yrittävät kiitää vaarallisessa tehdashallissa lähdöstä useiden etappilippujen kautta maaliin ennen muita.

Ruutuihin jaetulla laudalla robottien matkaa mutkistavat seinät, erilaiset liukuhihnat, pyörivät alustat, kuilut ja laserit. Läpinäkyvät muoviliput merkkaavat maaleja, joissa robottien pitää käydä numerojärjestyksessä - voittaja tavoittaa radan suurimman numeron ensimmäisenä. Reitillä ei ole väliä, kunhan lippuruutujen päällä käydään oikeassa järjestyksessä.

RoboRallyn hassut muovirobotit ohjelmoidaan salaisilla komentokorteilla samaan aikaan, joten vastustajien liikkeet pitää ennakoida. Pelaajille jaetaan yhdeksän satunnaista komentokorttia yhteisestä pakasta. Korttien komennot ovat liiku eteenpäin tasan 1, 2, tai 3 ruutua, pakita, käänny oikealle, käänny vasemmalle ja tee U-käännös. Liikkeitä suunnitellaan viisi siirtoa kerrallaan, jonka jälkeen katsotaan, kuinka robottien käy.

30 sekunnin tiimalasi käännetään, kun kaikki paitsi yksi pelaaja on ilmoittanut olevansa valmis. Jos viimeinen pelaaja ei ehti lätkimään ohjelmointikorttejaan pöytään, oikeanpuoleinen pelaaja valitsee loput komennot satunnaisesti, mikä tietää yleensä vaikeuksia. Systeemi tuo hoppua ja hätää kaikille, kun kukaan ei halua jäädä vuoron viimeiseksi kaikki kortit kädessä. Tiimalasi ei tuo muille lisäaikaa, sillä valmiiksi ilmoitettuja suunnitelmia ei saa enää muuttaa.

Robottien liikkuminen hoidetaan kortti kerrallaan ja kortin prioriteettilukema määrää siirtojärjestyksen. Kun kaikki robotit ovat liikkuneet kerran, liukuhihnat ja muut laudan elementit toimivat ja siirtävät niiden päälle jääneitä robotteja lisää. Virheliikkeellä seinää päin puskeva robotti jää tietenkin niille sijoilleen, mikä ei välttämättä tiedä hyvää, jos robotti jää laserin tai toisen robotin eteen. Liikkumisen jälkeen laudan ja robottien suoraan eteenpäin osoittavat laserit ampuvat ja tekevät vahinkoa yhden pisteen per osuma.

Tuhoisaa törmäilyä

Jos kentällä on runsaasti liukuhihnoja, viiden siirron jälkeisen paikan laskeminen paineen alla ei ole läpihuutojuttu. Kiire sinällään aiheuttaa enemmän tai vähemmän katastrofaalisia, ja usein huvittavia virhearvioita, kun robotit syöksyvät oma-aloitteisesti ja fataalisti kuiluihin tai areenan avoimilta reunoilta ulos. Muut robotit tuovat ralliin todellista yllätyksellisyyttä, sillä niiden liikkeitä ei voi ennakoida ruudun tarkkuudella - ne eivät välttämättä etene lyhintä tai loogisinta reittiä pitkin, koska kortit eivät yksinkertaisesti salli sitä.

Maaleihin mahtuu vain yksi robotti kerrallaan, mistä seuraa usein melkoista tuuppimista: liikkuva robotti työntää kilpailijansa toiseen ruutuun, jos parivaljakon takana ei ole seinää. Omat ja muiden peliliikkeet menevät päin seiniä vähän väliä jonkun toilailujen ansiosta - eräässä matsissa siirtoa vaille voittaja tuupattin komeasti ja ah, niin tyydyttävästi kuiluun.

Laserien tuomat vahinkopisteet eivät ole aluksi kovin merkittäviä - jokainen vahinkopiste vähentää jaettujen komentokorttien määrää yhdellä. Neljännen vahingon jälkeen homma menee mielenkiintoiseksi, sillä viidennestä lämästä eteenpäin komentokortit lukittuvat robottilaudan muistirekistereihin pysyvästi ja vuoro päättyy kiusallisesti aina samoihin liikkeisiin.

Kierroksen lopussa robotti voi siirtyä lepotilaan seuraavan kierroksen ajaksi, mikä korjaa kaikki vahingot. Lepokierros ei ole vaaraton, sillä robottia voidaan työntää ja laserien osumat tuovat uusia vahinkoja. Korjaamoruudut poistavat kierroksen päätteeksi yhden vahingon ja antavat asepäivityksen, kuten taakse ampuvan laserin tai vastustajan komentorekistereitä sotkevan sekoittimen.

RoboRallyssa on reilusti vaihtelua, sillä areena(t) valitaan neljän kaksipuolisen laudan joukosta. Neliön muotoisella laudalla on 12 x 12 ruutua ja siihen liitetään 4 x 12 ruudun kokoinen tyhjä starttialue. Areenat vaihtelevat suhteellisen selkeistä halleista sokkeloiden kautta painajaismaisiin liukuhihnahelvetteihin. Pitkään kisaan valitaan 2-4 areenaa ja siirrettävät maalit kasvattavat muuntelumahdollisuuksia entisestään. Ohjekirjassa on 2-8 pelaajalle valmiiksi suunniteltuja kisoja iso liuta ja jos ne eivät riitä, omia saa tehdä vapaasti.

Robottien välisiin kahnauksiin rohkaisevassa RoboRallyssa ei ole lainkaan turhaa odottelua, sillä vuorot tuumaillaan ja siirtojen tulokset ratkotaan samaan aikaan. Siirtojen mietiskely vaatii mukavasti nupin käyttöä ja paineensietokykyä - liikesuunnitelman tekeminen ja sen puolesta jännääminen on viihdyttävää puuhaa.

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1