tutkain

tutkain

Seikkailu Adventuren ihmemaailmassa

Uuteen hankeeseen ryhtymisessä on aina mukana ripaus seikkailua. Meneekö kaikki suunnitelmien mukaan vai saako vain nenilleen? Sama pätee myös uuden viihdeportaalin avaamiseen. Mikä siis olisikaan parempi tapa juhlistaa Tutkaimen starttia kuin tutkimusmatka ensimmäisen graafisen seikkailupelin syövereihin? Seikkailuni yksityiskohdat on tallennettu viereisen gallerian kuvateksteihin.

Stop the press! Juuri saamamme tiedon mukaan pelasin tietämättäni pelin läpi helpoimmalla vaikeusasteella

Aikansa suoituimmalle kotikonsolille, Atari 2600:lle, vuonna 1979 julkaistu Adventure edusti aikanaan uudenlaista pelikonseptia. Räväkän toiminnan sijaan Adventure keskittyi enemmän pelimaailman tutkimiseen ja sen arvoitusten ratkaisemiseen. Atari 2600:n teknisten rajoitusten vuoksi seikkailufiilikseen pääseminen kysyi mielikuvitusta, mutta ero varhaisempiin Atari-peleihin oli silti huomattava. Uudenlainen genre oli syntynyt.

Kuulemma. Oikeasti referoin vain toisen käden tietoja, sillä en ole koskaan koskenutkaan tähän pelihistorian suureen dinosaurukseen. Asiaan tulee nyt kuitenkin muutos, sillä ajattelin katsoa, mitä 2010-luvun peli-ihminen saa irti 70-luvun lopun digiviihteestä. Se onnistuu nykyään onneksi helposti netissä. Osoitteesta http://www.simmphonic.com/programming/flash.htm löytyy Adventuren Flash-rekonstruktio, jos tekee mieli kokea tutkimusretki itse.

En tiedä pelistä muuta kuin, että siinä on tarkoitus löytää jonkinlainen aarre. Ja ankkojen näköisiä lohikäärmeitä, niitä löytyy. Ei muuta kuin mennään!

Mainos

Mitä kokemuksesta jäi käteen? Ilmiselvästä alkeellisuudestaan huolimatta Adventure oli yllättävän hupaisa ja suoraviivainen pyrähdys kotikonsoloiden muinaisajalta. Täytyy myöntää, että odotin jotain paljon hämärämpää ja epäpelattavampaa. Pienen päänraapimisen jälkeen pelin arvoitukset olivat yllättävän simppeleitä ja koostuivat vain oikeiden esineiden käyttämisestä oikeissa paikoissa. Urakkaa tosin auttoi, että pelimaailma oli huomattavan pieni ja vuorovaikutusmahdollisuuksia vähän. Siitä huolimatta Advent--

Stop the press! Juuri saamamme tiedon mukaan pelasin tietämättäni pelin läpi helpoimmalla vaikeusasteella, jossa mutkia on vedetty suoriksi. Kunnon Adventuressa on vielä yksi sokkelo ja yksi linnake lisää, sekä kiusaa tekemässä esineitä siirtelevä bättis (jonka ehdin nähdä vilaukselta kuoleman kielissä). Helppous olikin kaikki vain illuusiota ja hävisin pelin jo ennen kuin se oli kunnolla edes alkanut. Noh, juuri jotain tälläistä odotin pirullisten peliaikakauden Atari-insinööreiltä, enkä joutunut pettymään, vaikka käänne antoikin odottaa itseään aivan loppumetreille asti.

Mikä on tarinan opetus? Seikkailuun lähtiessä ei voi koskaan tietää, mihin päätyy, mutta matkalla oppii aina jotain uutta ja mielenkiintoista. Plus se, että vanhat Atari-pelit ovat päheitä. Bliiiip.

Aleksandr Manzos



Adventure, maailman ensimmäinen seikkailupeli

loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1