tutkain

tutkain

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Lautapeleistä on videopelejäkin helpompi bongata vaikutteet ja lähimmät sukulaiset. Sivilisaation kehittämistä kuvaavan Nationsin luonut tiimi on selvästi tutustunut Caylukseen, Dominioniin, 7 Wondersiin ja kumppaneihin. Antiikista keski-ajan ja renessanssin kautta teollistumisen aikakaudelle etenevä Nations ei siitä huolimatta ole mikään sekava sillisalaatti, vaan selkeä ja tiivis kokonaisuus, joka ei suoranaisesti tunnu minkään toisen pelin kopiolta.

Suomalaisen Ossi Hiekkalan osittain kuvittamassa Nationsissa on runsaasti tilpehööriä. Kauppa- ja kirjanpitolautojen ohella jokaisella pelaajalla on sivilisaatiolauta, jolle korttien esittämät rakennelmat, armeijat, siirtokunnat, ihmeet ja neuvonantajat sijoitetaan. Sivilisaation taloutta pyöritetään pahvimerkkien esittämillä kultarahoilla, viljalla ja kivellä. Kehitystä seurataan kirja-, tasapaino- ja sotavoimamittareilla.

Varsinaisia peliliikkeitä on kolme: osta kortti, aseta työläinen tai palkkaa arkkitehti. Korteissa on etuja, kuluja ja voittopisteitä sivilisaatiolle tuottavia rakennuksia, keksintöjä ja sotatekniikan kehitysaskelia - teatteri, mikroskooppi, zeppeliini, samurai ja sen sorttista. Nimistä tai tyypistä riippumatta kortit tuovat tai vievät yhtä tai useampaa resurssia, kirjoja tai tasapainoa. Sotavoimat eivät anna mitään etuja suoraan ja ne useimmiten verottavat resursseja. Rakennus- ja armeijakortit tarvitsevat aktivoitumiseen vielä puu-ukkojen kuvaamaa työvoimaa ja ihmeiden vaikutukset realisoidaan rajallisia arkkitehtejä palkkaamalla.

Kun kaikki ovat passanneet, siirrytään kierroksen tuottojen ja tappioiden räknäämiseen. Resurssien tuotanto on usein lähellä plus miinus nollaa, kun vuoron loppuvaiheen kulungit, kuten sota ja nälänhätä ynnätään tulokseen. Pointtina on pitää tuotantolinjat pääpiirteissään plussalla, samalla kun sivilisaatio kehittyy ja kerää pointseja - tyypillisiä elkeitä europelille, jossa rakennetaan omaa tuotantokoneistoa ja interaktio on epäsuoraa valitse muita parempia toimintoja -koulukuntaa.

Velat heti perintään

Mainos

Kun tuotot on kerätty ja menot maksettu, katsotaan sodan ja satunnaisten, mutta jo vuoron alussa nähtyjen historiallisten tapahtumien vaikutukset. Tuotantokorttien joukosta ostettava sota, kuten neljännen aikakauden Napoleonin sodat, on näkyvin keino härppiä muiden suunnitelmia. Sodan kokoluokka vastaa ostajan sotavoimia ja vuoron lopussa alle tämän lukeman jäävät sivilisaatiot häviävät ja maksavat kortin mainitseman määrän resursseja pankkiin miinus sivilisaation tasapainolukema. Armeijaltaan heikomman ja tasapainottoman pelaajan, sori, sivilisaation kannattaa usein ostaa sotakortti isompien uhkien nokan edestä pois, sillä sotia voi olla vain yksi per vuoro.

Tapahtumakortissa on historiallisia mullistuksia, jotka vaikuttavat usein niihin, joilla on eniten tai vähiten sotavoimia tai sivilisaation tasapainoa. Erään kolmannen aikakauden kortin pieni jääkausi vie kaikilta viljaa tai kirjoja, mutta tasapainoisin sivilisaatio palkitaan kuudella kirjalla. Tapahtumien jälkeen tsekataan kortin nälänhätä, jonka viljamiinustus syö kaikkien varastoja. Jos jossain vaiheessa ei pysty maksamaan jotain resurssia pankille, menettää erotuksen verran kirjoja plus yhden voittopisteen. Pelkillä kirjatappioillakin on merkitystä, koska piste-erot ovat pieniä ja joka toisen vuoron jälkeen kirjat pisteytetään: yksi pojo per sivilisaatio, jolla on vähemmän kirjoja.

Nationsin erikoisuuksia ovat noppavetoisella haamuvastustajalla hoidettu yksinpeli ja pelaajakohtaiset vaikeustasot: vuoron alussa jaetaan bonusresursseja vaikeustasosta riippuva määrä. Systeemi jää tosin puolitiehen, sillä vaikeustasosta ei saa mitään loppupistebonusta, mutta sellaisen voi toki jakaa talon säännöillä. Korteissa on runsaasti advanced- ja expert-merkittyjä kortteja, jotka tuovat tarjolle tavallista radikaalimpia ja/tai erikoisempia vaihtoehtoja, joilla on helpompi saattaa sivilisaatio turmion tielle.

Risunipun jaan vain sekavista ohjeista, jotka saavat pelin vaikuttamaan huomattavasti monimutkaisemmalta kuin se onkaan, mutta onneksi edes vuorotapahtumat listaava muistilaatta on selkeä. Ja välttämätön, koska vuoron aloittavia ja päättäviä järjestelytoimintoja on runsaasti. Varsinaiset peliikkeet ovat mukavan yksinkertaisia: osta kortti tai laita ukko, seuraava pelaaja ja toista, kunnes kaikki ovat passanneet. Nationsissa voi toki ajaa sivilisaationsa aika pahaan ahdinkoon, mutta se on vain huonoa pelaamista, ei pelisysteemin vika.

Lautapelit.fi:n harrastajasektorin julkaisu Nations on viihdyttävää ja tuimaa tuumailua vaativaa tuotannon optimointia. Europelimäinen tuotantomekaniikka toimii, joten Nationsin kiinnostavuus kiteytyy pitkälti teemaan ja ketä nyt ei historia kiinnostaisi?

Petri Heikkinen



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1