tutkain

tutkain

Suunnitelmataloutta

Martin Wallacen lautisklassikko Age Of Steamissa astutaan Amerikan teollistumista ja asuttamista vauhdittaneiden rautatieparonien bootseihin. Höyryn aika sijoittuu jenkkien rautatieprojektin alkuun, sillä heksakartta kuvaa Yhdysvaltain itärannikkoa, Suurten järvien tienoota ja siivua raamattuvyöhykkeen aavasta preeriasta. Junapamput rakentavat lainarahalla rautatietä ja rahtaavat niitä pitkin voittoa tuovaa tavaraa kaupungista toiseen.

Heti kärkeen otetaan realistisesti ja reilusti velkaa, mikä on aina ollut kaiken suuren luokan bisneksen perusta. Käytännössä rahat kerätään osakkailta, mutta joka vuoron lopussa maksetaan osingot heti tulojen jälkeen. Bisnes pyörii kutkuttavasti pitkään tappiolla, mikä pakottaa jakamaan jatkuvasti lisää osakkeita. Missä vaiheessa lainaamista pitäisi suitsia, kas siinä pulma?

Siis hetkinen, eikö tässä pitänyt rakentaa junarataa? Kyllä, mutta rahan lainaaminen on elintärkeää, sillä osakkeiden jakamisen jälkeen huutokaupataan vuorojärjestys. Pöh, ketä kiinnostaa? Voittajaa, koska kartan alueet eivät tietenkään ole lähimainkaan tasa-arvoisia: idässä on enemmän kaupunkeja ja ne ovat lähempänä toisiaan. Jokainen rautatieheksa maksaa ja rahdattujen tavaroiden tuotot menevät ratojen omistajille.

Ennen radan rakentamista valitaan huutokaupatussa vuorojärjestyksessä kierroksen erikoisoikeudet: siirrä tavaroita ensimmäisenä, rakenna rataa ensimmäisenä, rakenna neljä rataheksaa normaalin kolmen sijaan, nosta junalinkkien määrää yhdellä, päivitä tuppukylä suurkaupungiksi, lisää tavaraa tuotantoketjuun ja passaa kerran ilman pois putoamista seuraavassa vuorojärjestyshuutokaupassa.

Kaikki rakentavat rataa ja siirtävät tuotteita, mutta homma hoidetaan erikoisoikeuksien muuttaman vuorojärjestyksen mukaan. Ilman toimintobonusta rataa väkästellään kolme heksaa vuorossa, mikä ei riitä kaikkien kaupunkien välille. Maasto, kuten pikkukaupunkien, jokien, vuoriston ja toisten ratojen ylittäminen kasvattaa radan hintaa. Käteinen saattaa rakennusvaiheessa loppua kesken, jos on innostunut liikaa vuorohuutokaupassa.

Rikastu puukuutioilla

Satunnaisesti kaupunkeihin sijoitetut puukuutiotavarat liikkuvat metropolien välillä värien mukaan: punainen kuutio odottaa kuljetusta punaiseen kaupunkiin. Yhden kaupunginvälin (lue: linkin) mittainen siirto tuo yhden pisteen, jonka jälkeen tavarakuutio häviää laudalta. Jos puukuutio liikkuu useamman linkin verran, jokainen pätkä palkitaan pisteellä. Johtopäätös: tee pitkä yhtenäinen rata, nosta linkkilukemaa ajoissa ja liikuta tavaraa mahdollisimman pitkiä matkoja.

Valkoisten renkaiden merkkaamia pikkukaupunkeja päivitetään jossain sopivassa saumassa tavaroita vastaaottaviksi suurkaupungeiksi. Päivityshommiin on ennen pitkään pakko lähteä, sillä laudan vakiokaupungit eivät vastaanota lainkaan mustia kuutioita. Rakentaja valitsee kaupungin paikan ja värin, joten uudet kaupungit ovat usein voiton avaimia ja suurin syy sille, miksi vuorohuutokauppaan uhrataan joskus poskettomia summia.

Age of Steamissa pärjääminen vaatii suunnitelmaa ja siinä pysymistä, koska sokea opportunismi vie nopeasti vararikkoon. Rahankäyttöä ja etenkin reittien sijaintia pitää miettiä pari vuoroa etukäteen. Runsaasti liikennöidyllä alueella on vaikea tehdä kovaa tulosta, joten harvaanasuttu länsi on aina vähintään yhdelle pelaajalle viisas valinta.

Mittelö päättyy esimerkiksi viidellä pelaajalla seitsemän vuoroon. Tai konkurssiin. Jos vuoron lopussa ei pysty maksamaan osinkoja, voittopisteiden kuvaamaa tuottoa vähennetään jokaista puuttuvaa dollaria kohden ja miinukselle pudonneet rataparonit tekevät konkan.

Age of Steam on yksi suosikeistani - se on mainio kombo huutokauppaa, talouden- ja alueenhallintaa, jossa joka siirrolla on kauaskantoisia seurauksia. Age of Steamissa kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen, mikä on aina mielenkiintoinen yhtälö. Stetson päähän ja lainaa pankista - siitä ne bisnekset alkavat.

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1