tutkain

tutkain

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Kymmenen vuotta sitten alkaneen "uuden" (ja erinomaisen) Battlestar Galactica -scifisarjan juonikuvioiden keskiössä on kehittyneiden biologisten cylonien soluttautuminen Kahdentoista siirtokunnan ihmisten rippeiden joukkoon. Corey Konieczkan suunnittelema Battlestar Galactica: The Board Game -tiimilautapeli hyödyntää kiinnostavasti samaa teemaa: osa pelaajista on cyloneita, jotka pyrkivät katkaisemaan Taisteluplaneetta Galactican matkan kohti myyttisen Maan karttaa.

Laudan keskus kuvaa Galacticaa, jota ympäröi kuusi tulisektoria, joissa liikkuu vaihteleva määrä siviilialuksia, cylonien raider-hävittäjiä ja basestar-tukikohta-aluksia. Laudan laidalla on presidentin Colonial One -alus, neljä paljastettujen cylonien kohdetta, viiden vaiheen FTL (Faster Than Light) -hyppyrata ja neljä resurssimittaria polttoaineelle, ruualle, moraalille ja väkiluvulle. Galacticassa ja Colonial Onessa on yhteensä kolmentoista toimintopaikkaa, kuten asekontrolli, viper-hangaari, presidentin toimisto, sairastupa ja putka.

Pelaajat valisevat sarjasta tutut roolihahmot, kuten Starbuckin tai Gaius Baltarin, joilla on hyödyllisiä ja haitallisia erikoisominaisuuksia: varakomentaja Saul Tigh pystyy kerran pelissä siirtämään presidentin oikeudet sotalailla amiraalille, mutta jos kädessä on vain yksi kykykortti, Tigh ryyppää senkin pois. Jos William Adama tai Laura Roslin eivät ole mukana, amiraalin ja presidentin valtaoikeudet siirtyvät muille hahmoille. Lopuksi jaetaan salaiset lojaliteettikortit, jotka määräävät, kuka on ihminen ja kuka cylon. Ihmiset yrittävät pitää Galactican toimintakykyisenä ja paljastaa cylonit.

Vuoro aloitetaan nostamalla viidestä pinkasta kykykortteja, jotka riippuvat valitusta hahmosta - violetti kuvaa taktiikkaa, punainen lentämistä, sininen insinörtteilyä ja sen sorttista. Korttien syynäämisen jälkeen siirrytään ja/tai tehdään paikan, hahmon, arvoaseman tai kykykortin sallima toiminto, kuten Galactican vaurion korjaaminen tai FTL-hypyn aktivointi.

Vuoro päättyy kriisikorttiin: cylonlaivaston hyökkäys, pelaajan valintaa edellyttävä erikoistapahtuma tai kykytarkistusta vaativa tilanne. Kykytarkistuksessa äänestetään sokkona kykykorteilla ja tapahtumasta riippuen tietyt värit ovat plussaa ja loput miinusta. Äänestyskortteihin ynnätään kaksi satunnaista korttia, setti sekoitetaan ja tulos paljastetaan. Jos vaikkapa iskussa Olympic Carrierille on liikaa miinusta, moraali ja väkiluku vähenevät yhdellä yksiköllä. Ison miinuspotin jälkimainingit synnyttävät tietysti lennokkaan väittelyn siitä, kuka on cyloni.

Politiikkaa ja palopuheita


Äänestyksen tuloksesta riippumatta kriisikortti aktivoi usein Galactican tuntumassa pyöriviä cylon-aluksia. Aktivoinnista seuraa liikkuminen tai hyökkäys. Cylonit liikkuvat yhden sektorin verran kohti lähintä siviilialusta tai hyökkäävät sektorin alusten kimppuun - Viper-hävittäjät kiinnostavat raidereita eniten, jonka jälkeen ne teilaavat siviilit, mikä laskee väkilukua. Raiderien ja viperien kahakat kuvataan noppia viskomalla, mutta mahdollisuuksia voi parantaa kykykorteilla. Raskaat raiderit pyrkivät tuomaan centurion-robotticyloneita viperhangaarin kautta Galacticalle - jos leivänpaahtimet etenevät tarpeeksi pitkälle, Galactica tuhoutuu.

Kriisikortit eivät heitä pelkkää hiekkaa rattaisiin, sillä osa niistä vie muiden tapahtumien ohella viisiosaista FTL-hyppyrataa eteenpäin. Kun FTL on vähintään kolmannessa lokerossa, hypyn voi pakottaa komentokeskuksesta käsin, mutta nopanheiton tulos saattaa jättää cylon-alusten ohella siviilit junasta, mikä tuo väkilukutappioita - takuuvarma paikka cylon-syytöksille. Hyppykorteista selviää, kuinka pitkälle Galactica etenee yhdellä loikalla. Puolivälin tai tarkalleen ottaen neljännen hyppyvälin jälkeen jaetaan toinen lojaliteettikortti, jonka jälkeen porukassa on takuuvarmasti vähintään yksi cyloni. Ihmiset voittavat kahdeksan hyppyvälin jälkeen.

Cylonit voittavat, jos ihmiskunta kuolee tavalla tai toisella: yksi resurssi loppuu tai Galactica tuhoutuu taistelussa. Cylonit eivät saa paljastaa itseään muuten kuin silloin, kun cylon tekee itsarin ja latautuu loppupelin ajaksi klooniinsa neljässä cylon-kohteessa. Itsari tehdään yleensä silloin, kun muut ovat laittaneet kykyäänestyksellä todennäköisen cylonin putkaan, josta pääsee vaikuttamaan peliin hyvin rajallisesti. Cylonien kannattaa pysyä Galacticalla mahdollisimman pitkään, sillä kriisiäänestyksien ja muiden operaatioiden salaa sössiminen on paras vaikutuskeino. Paljastetut cylonit saavat käyttöönsä tehokkaita superkriisikortteja, mutta tuntematon uhka voittaa aina tunnetun.

Tutussa porukassa cylon-syytökset viuhuvat usein jo ennen kuin lojaliteettikortit on jaettu tai yhtä vuoroakaan on pelattu. Siitä eteenpäin äänekäs hölöttäminen ja teorisointi vain lisääntyvät: miks sä noin teit? Miten tässä äänestyksessä on näin paljon miinusta? Toi on cyloni! Ite oot! Battlestar Galactica on parhaimmillaan silloin, kun joukossa on pari ekstroverttia ääneen ajattelijaa, jotka pitävät pitkän pelin elossa ja cylonit varpaillaan.

Fantasy Flight Gamesin julkaisema Battlestar Galactica: The Board Game on erinomainen tiimipeli, johon cylon-petturi(e)n etsiminen tuo maukkaan vivahteen.

Petri Heikkinen

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1